2013. november 8., péntek

Pikáns patisszon

A csillagtököt nagyanyámnál láttam először a nyolcvanas években, mikor kicsi voltam. Ő töklecsónak csinálta meg, anyu kirántotta, ha kaptunk a kertből. Engem valahogy sosem foglalkoztatott különösebben hogy elkészítsem, olyan nehezen kezelhetőnek tűnt a formája miatt. 

Aztán augusztus végén, Cserkúthy Balázs biokertész barátomtól kaptam hármat ajándékba, mikor gyomlálni segítettem neki. Akkor hűtőbe is kerültek, az utolsót néhány napja készítettem el. Kicsit kesernyés volt, nyilván nem kellett volna ilyen sokáig tárolni, de ez csak nyersen volt érezhető, elkészítve imádtam.

Ezt a receptet többen is kértétek már tőlem, így most közzéteszem, egyétek :) Talán még nincs túl késő: bár elméletileg már kicsúsztunk a patiszon szezonjából, én még tegnap is láttam a zöldséges pultban.



Hozzávalók (2-3 személyre)

  • 1 kisebb/közepes csillagtök
  • 1 nagy fej vöröshagyma
  • 1-2 gerezd fokhagyma
  • 1 kk őrölt kömény
  • 1 kk chilipor
  • 1kk só
  • 2 kk nádcukor
  • 1 ek szójaszósz
  •  2 ek vörösbor ecet
  • 1-2 ek édes chiliszósz
  • kápia paprika (opcionális)
  • 1/2-1 dl víz 
  • 1-2 ek zsiradék

Elkészítése:

A patisszont meghámozzuk, kimagozzuk, felkockázzuk. A hagymát felkarikázzuk és elemeire szedjük, majd a legalacsonyabb hőmérsékleten félig karamellizáljuk. Rádobjuk az őrölt köményt és a chiliport. Beletesszük a patisszont, és együtt pirítjuk tovább kis lángon. Mikor a tök megpirult, beletesszük a fokhagymát, még egy percet adunk neki, majd sózzuk, hozzáadjuk a nádcukrot, a szójaszószt, a vörösbor ecetet és a chiliszószt. Fedő alatt kicsit tovább pároljuk, végül aláöntünk egy kis vizet, hogy finom szaftos legyen. A legvégén beledobhatunk még karikákra vágott kápia paprikát, de azzal már nem főzzük, kár lenne érte :) Ecetes krumplisalátával, de önmagában is finom. Jó étvágyat hozzá! :)

A csillagtök 100g-jában 30 mg C-vitamin van, ami az ajánlott napi bevitel fele. Állítólag salátának, nyersen ez a legkellemesebb tökféle. Én úgy még nem próbáltam, de jövőre nem menekül! Amerikából érkezett hozzánk, Magyarországon 1968 óta termesztik. Alacsony kalóriatartalmú zöldség. Azt mondják, vásárláskor úgy ellenőrizhető hogy friss-e, ha belenyomjuk a körmünket: ha nem megy, már nem szabad megvenni. Remélem azért még található pár szép példány a piacon!

2 megjegyzés:

  1. Nyami, köszi a receptet, és nagyon jó ötlet a végén a kis ismertető. pusszancs :)

    VálaszTörlés
  2. örülök nagyon h tetszik! ha megcsinálod, majd írd meg, milyen lett! :)

    VálaszTörlés